Skudenes Sjømannsforening

Haugesund Avis:  14.06.2007

Tekst: Ruth Sunnanå Sveistrup

" Sjøfart i fokus"

Et historisk tilbakeblikk hører med når Skudeneshavn er 150 år.

VARIERT PROGRAM: Shantykoret til Skudenes sjømannsforening synger under Sjøfartens dag lørdag. Fredrik Østevik (t.v.) og formann Øystein Karlsen ønsker velkommen til et variert program. Bak fra venstre: Kjell Flotve, Erik Skådel, Leiv Stensen, Kåre Bårdsen, Didrik Stonghaugen, Jens Broshaug, Christian Næss, Ole Helgesen, Ivar Sund, Torkell Torkellsen, Kjell Ellingsen, Gabriel Urbye, Leif Otto Sivertsen, Leif Kvalvik, Anders Vea, Per Kåre Vik og Einar Andreassen.

SKUDENESHAVN: Lørdag 16. juni arrangerer Skudenes Sjømannsforening Sjøfarten dag, og programmet starter fra paviljongen presis klokken 12.00; da slås 8 glass. Formann i Skudenes Sjømannsforening, Øystein Karlsen, hilser så jubilanten.

Sverre Meling jr. fra Haugesund Rederiforening reflekterer over hva sjøfart og fiske har betydd for Skudeneshavn. Oluf Olsen, en tidligere skipper fra Stavanger, leser dikt.

To shantykor vil synge; Stavanger Søemandsforenings Shantykor og Skudenes Sjømannsforenings Shantykor.

� De to korene vil også ha et fellesnummer, forteller Fredrik Østevik i sjømannsforeningen.

Hele dagen vil Museet i Mælandsgården være åpent. På ettermiddagen vil tre veteraner fra den tiden karmøybuen dro på Islandsfiske, Ivar Sund, Jonas Skådel og Torkell Torkellsen, fortelle om tiden før, under og etter en sesong på Island.

Senere på ettermiddagen vil konservator Roar Svendsen ta publikum 150 år tilbake i tid og fortelle historier og vise bilder. Dette skjer i sjømannsforeningens lokaler på Korneliusholmen.

På kvelden arrangeres dans i sjømannsforeningens lokaler. Konny Band, som består av Inger Marie Myge, Kari Woxmyhr Bersås, Trygve Flåtene, Torleif Kalleverg, Kjell Flotve og Konrad Bårdsen, spiller.

� Vi håper på mye folk i Skudeneshavn denne dagen, sier Østevik og legger til at det står stormsuppe på menyen i foreningens lokaler.

ruth.s.sveistrup[AT]haugesunds-avis.no

Publisert torsdag 14. juni 2007 kl. 00:00.
Sist oppdatert torsdag 14. juni 2007 kl. 08:48.