Skudenes Sjømannsforening

Tur til Irland 5. - 12. juli 2011

Tirsdag 5. juli:

Vi møtes vi på Helganes kl. 0530 og Fredrik fikk krysset av alle de 37 personene han hadde på sin sjekkliste.
Første etappe: Helganes til Gardermoen. Så videre direkte til Bublin, ankomst kl. 1030 l.T.
Buss tok oss fra flyplassen til hotell Arlington, som lå i sentrum av Dublin.
Dagen var fortsatt ung så vi fikk god tid til å gjøre oss kjent i Dublins handlegater allerede første dagen.
Om kvelden hadde vi felles middag i  hotellets spisesal, som var stor og inneholdt pub/bar og en stor scene. Musikk ble fremført av et band fra Irland, "Legends of Tara", som spilte irsk folkemusikk. Etter ca. en time overtok RIVERDANCS podiet med sitt flotte show, før det irske bandet overtok scenen igjen. Det var nok flere enn gruppen fra Skudenes Sjømmansforening som satte stor pris på kveldens underholdning, for salen ble fylt og det var ikke sitteplaser nok til alle.

Onsdag 6. juli:
Dagen var satt av til, blant annet, en båttur på Grand Canal. Guiden var en trivelig kar som fortalte historier helt fra da de norske vikingene grunnla Dublin og frem til nyere tid.

Torsdag 7 juli:
Fredrik hadde satt av denne dagen til en større rundreise med buss. Vi startet kl. 1100. Første etappe gikk til Cahore Point, hvor seilskuten "ELISA" av Skudeneshavn forliste i en forrykende storm 24. desember 1895.  Vi tok oss god tid der, spaserte rundt i området og det ble fotografert flittig. Noen av oss tok oss opp på åskammen hvor det var en gammel pub. Den var ikke åpen så tidlig på dagen, men vertskapet som bodde i andre etasje har nok lagt merke til en gruppe gamle gårhårede menn som ruslet rundt på området. De kom ut og da de fikk høre hvor vi kom fra, åpnet de opp puben for oss.
De kjente godt til tragedien om seilskuten "ELISA". På en søyle inne i lokalet hang en TEKST pluss en SANG, skrevet til minne om "ELISA" sitt forlis, hvor alle de 7 sjømennene omkom..
Før vi drog fra Cahore Point sang vi "Jeg er en seiler på livets hav" og "Ja, vi elsker".

Vi kjørte videre til byen Waterford, hvor blant annet John F. Kennedy også hadde spist da han besøkte byen bare et halvt år før han ble skutt i Dallas. Det hang mange innrammede bilder og avisoppslag på søylene i spisesalen og gangene.

Irlandtur-1                                    Irlandtur-2

Bilde fra Dublin                                                                Cahore Point hvor "ELISA" forliste

Fredag 8. juli:
Vi spaserte til Guiness fabrikke og fikk servert både historien om det kjente "brygget" og en smaksprøve for de som ønsket det.
Dagens felles lunch hadde Fredrik ordnet på en mongolsk restaurant. Etter to timer kunne vi forlate stedet "gode og mette".

Lørdag 9. juli:
Kjørte vi med buss fra Dublin il byen Kilkenny, hvor vi tok inn på et fem stjernes hotell, "Kilkenny Hotel"., som ligger usjenert til ca. en km fra sentrum .
Ute på terrassen satte vi sammen et langbord. der satt vi alle sammen, med noe leskende, til ut i de små timer. Alle fikk taletid, så jeg tror "folket" var fornøyde når det ble sengetid.

Søndag 10.juli:
Var vi ute på en ny busstur. Denne gangen hadde Fredrik valgt ut Limericks til bestemmelse sted.

Vi hadde lunch på et lite spisested før turen gikk tilbake til Kilkenny.

Mandag 11. juli:

Fikk alle gå på selvstyr, da ble det mer handling. Prisene var på et lavere nivå enn vi er vant med. hjemme

Tirsdag 12. juli:

Dagen startet tidlig for å nå bussen fra Kilkenny til flyplassen i Dublin, avgang kl. 1030. Vi fikk litt ventetid på Gardermoen, men det gjorde ingen ting for en munter gjeng. Vi samlet oss sammen igjen og alle var meget tilfredse med turen.

All honnør til Fredrik for et flott turopplegg.!